'It is time to finish the old and start new' - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu 'It is time to finish the old and start new' - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu

'It is time to finish the old and start new'

Door: Bas Roelofs

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 November 2013 | China, Sjanghai

- Reis
Het avontuur begint op Schiphol, Erik en ik staan op het punt om in te checken in het vliegtuig naar Moskou waar de reis begint. Vanuit Moskou zal een ander vliegtuig verder gaan naar Shanghai. De komende 5 maanden zullen we doorbrengen in Shanghai voor een de afstudeerstage van de opleiding werktuigbouwkunde.
Bij het inchecken begint de eerste uitdaging, de medewerker vertelt mij dat de naam op het ticket niet overeenkomt met de naam op het paspoort en ik wordt doorverwezen naar de KLM balie om dit te wijzigen. Al snel wordt ik doorverwezen naar een ander loket en hier wordt mij in het Engels duidelijk gemaakt dat het wijzigen van mijn naam op het ticket niet mogelijk is. De enige optie een nieuw ticket. Duur grapje maar goed.
De vlucht verloopt goed in het vliegtuig lekker gegeten en drie uur later arriveren we in Rusland. In verband met het tijdsverschil van 3 uur is het half 7 en is het al donder. We besluiten om vast naar de gate te lopen en hier wat te drinken. Onderweg houdt een fors uitziende typisch Russische vrouw ons aan, in gebrekkig Engels zegt ze ‘luggage luggage!’ wij laten onze tickets zien en de vrouw zegt dat mijn ticket in orde is en dat ik door mag lopen. Erik zijn ticket echter is niet in orde en ze roept tegen Erik nog maals ‘luggage luggage’. Na de douane te zijn gepasseerd wacht ik op Erik, me afvragend wat er mankeerde aan zijn ticket. Na tien minuten te hebben gewacht zie ik Erik eindelijk voorbij de douane lopen. Hij verteld mij dat hij nog moest inchecken en dat het daarom wat langer duurde. We lopen verder naar gate 45 waar het vliegtuig vertrekt naar Shanghai. Hier beslissen we wat te drinken en wat te lezen om zo de tijd te doden. Er wordt omgeroepen dat de mensen die naar Shanghai gaan kunnen inchecken bij de gate. Bij het inchecken is Erik zijn ticket oké, maar tegen mij zegt de Russische vrouw achter de balie dat ik niet het goede ticket heb en dat ik een andere vlucht moet hebben. Daar gaan we weer denk ik bij mezelf....
Na de goede gate hebben gevonden concludeer ik dat mijn vlucht 30 minuten later vertrekt dan de vlucht van Erik.
De vlucht naar Shanghai duurt 9 uur dus ik heb me voorgenomen wat te slapen. Dit valt niet mee want het vliegtuig is zo te zien aangepast op de Chinese vluchten dit kenmerkt zich voor de beperkte beenruimte. Als eten wordt er kip met rijst, een toetje en een klein chinees gelukskoekje geserveerd. Na de toch wel vermoeiende reis smaakt het eten goed. Tot slot neem ik een hap van mijn gelukskoekje en zie dat er een papiertje in zit met de tekst ‘It is time to finish the old and to start te new’.

- First impression
De vlucht verloopt spoedig het vliegtuig nadert Shanghai en na 8,5 uur word de landing ingezet. Het zonnetje schijnt het vliegtuigraampje binnen en na op mijn telefoon te hebben gekeken zie ik dat het 9 uur Chinese tijd is. Ik kijk uit het vliegtuigraam om zo de eerste beelden van Shanghai te zien. Helaas valt er weinig te zien omdat er een dik pak wolken boven de stad hangt. Of is dit de beruchte smok waar ze het over hebben. Als we tijdens het landen beneden de wolken komen zie ik fabriekshallen, akkers en wat huizen verspreid over het immense landschap. Het vliegtuig maakt een draait om recht voor de landingsbaan te komen. Ik zie wat flats maar vraag me af waar de immense wolkenkrabbers staan waar de stad naar mijn idee vol mee staat. Op het vliegveld ben ik blij te zien dat mijn koffer de zelfde reis heeft gemaakt als mij en ik denk bij mezelf ‘I have made it to China!’.

Na Erik te hebben gevonden nemen we de maglev trein die met 430 km/h door de stad heen rijd om vervolgens bij het centrum uit te komen. Mooi technische hoogstandje. Vervolgens hebben we de taxi naar het appartement genomen. Het verkeer is één grote chaos. Een boete voor onnodig claxonneren zou hier niet verkeerd zijn want dat gebeurd constant. Het appartement betreft een woonkamer met keuken en 3 slaapkamers volledig gemeubileerd, inclusief een grote tv en een koelkast om de nodige biertjes koud te houden. Tegen de avond zijn we met wat studenten uit eten geweest in een chinees restaurant. Het eten was super heel anders dan het chinees eten in Nederlands. Na het dineren maar meteen naar huis om de nodige uurtjes slaap in te halen.

- Sightseeing
De 2de dag in Shanghai eerst de boel maar is wat verkennen. Bij de plaatselijke bakker (want dat kennen ze hier blijkbaar ook) een lekker broodje gescoord. We beslissen om met de metro naar ‘People square’ te gaan wat meer richting het centrum. De metro is een snelle en goedkope manier om naar je bestemming te komen. Het reizen gebeurt net als in Nederland met een soort chipkaart, de prijs varieert tussen de 3 en 10 Yuan (0,37-1,22€) afhankelijke van de afgelegde afstand. Het reizen met de metro is een aparte gewaarwording in de spits drukken de mensen zichzelf in de overvolle wagons naar binnen. Een maal aangekomen op People square worden we omringd door grote gebouwen. De straten barsten van de fel gekleurde knipperende uithangborden. Er zijn etenstentjes in overvloed en zelfs de MAC end e KFC ontbreken niet. De wegen zijn bomvol auto’s scooters en her en der wat fietsers. Op de wegen is goed er verschil tussen arm en rijk te zien, het lijkt wel of auto’s het status symbool is want de auto’s verschillen van dikke Porsche’s of Masseratie’s tot afgetrapte taxi’s. Op de straten lijkt iedereen het financieel ruim te hebben want bijna iedereen loopt wel met één van de nieuwste modellen van Samsung of Apple. Vanwege de drukte is het oversteken van de straten een vak apart, de plaatselijke bevolking heeft hier schijnbaar geen moeite mee want ook al is het stoplicht voor voetgangers rood dan nog worden de straten volop overgestoken. De hiervoor bestemde zebrapaden hebben overigens geen voorrang want de automobilisten rijden hier gewoon door. De gouden regel is dan ook ‘goed opletten, niet bang zijn en oversteken wanneer de plaatselijke bevolking dat doet’. Na wat rond te hebben gelopen beslissen we de metro te pakken naar ‘Central avenue’ om als engineers maar een blik te werpen op de ‘Shanghai toren’ van 632 meter hoog. Hiermee is het de op één na hoogste toren van de wereld. Geweldig om te zien en je af te vragen hoeveel engineerings werk er wel niet in zit. Rond 6 uur begint het wat schemerig te worden en beslissen we naar het appartement toe te gaan om wat boodschappen te doen en avond het eten.

  • 17 November 2013 - 10:27

    Jonny En Carolien:

    Hee Bas, wat een gedoe met je paspoort en ticket! Gelukkig ben je goed aangekomen. Nogmaals heel veel succes en plezier en we gaan je verhalen zeker volgen! Groetjes!


  • 17 November 2013 - 13:10

    Annemieke En Wim:

    Hoi Bas, wat een leuk verslag heb je geschreven! Leuk om te lezen wat je al gedaan hebt en hoe het er allemaal uit ziet.

  • 17 November 2013 - 21:14

    Jos En Ria:

    Leuk Bas, heb 'n goeie tijd daar!

  • 17 November 2013 - 21:28

    Tessa:

    He bas!
    Wat een gedoe om mee te beginnen! Hopelijk gaat de rest van dit grote avontuur wat soepeler. Heel leuk om te lezen wat je allemaal al gezien hebt in die korte tijd.
    Geniet ervan en veel succes!
    Tessa

  • 17 November 2013 - 21:31

    Vincent En Jolanda:

    Hallo Bas,
    Leuk jouw eerste ervaringen te lezen. Lijkt me geweldig om mee te maken. Geniet ervan.
    We blijven je zeker volgen.
    Gr Vincent en Jolanda

  • 17 November 2013 - 21:42

    Hester Harmsen:

    Hallo Bas,
    Wat leuk om ook jou verhalen te lezen en foto's te zien.
    Veel succes en vooral ook veel plezier samen.

  • 17 November 2013 - 21:44

    Nadja:

    Leuk dat je gaat bloggen en geniet van deze leuke ervaring!!
    Groetjes,
    Nadja

  • 19 November 2013 - 19:15

    Wilma Roelofs:

    Hallo Bas
    De start van je "Chineese avontuur" gelezen. Leuk.
    Ik wens je succes en plezier daar

    groetjes Wilma

  • 20 November 2013 - 01:55

    Timl:

    Hee Bas,

    Heel vet ook, jammer dat t filmpje het niet doet. Al wel een manier gevonden om op fb te komen dus? Supervet trouwens die snelle treinen, ik dacht dat ze datsoort dingen echt alleen in Japan oid hadden ;)

    Geniet van en (ik heb het niemand nog zien zeggen) maar het weer ziet er daar beter uit dan hier haha..

    Grz Tim


  • 20 November 2013 - 14:08

    Bas Roelofs:

    Ow oke zal kijken of ik het filmpje nog een keer goed kan uploaden. Het is weer is hier nog goed maar de temperaturen beginnen ook al wel te dalen :(.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Bas

Stage in Shanghai bij het bedrijf Pactics

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 7947

Voorgaande reizen:

13 November 2013 - 31 December 2013

Stage Shanghai

Landen bezocht: