Combodja it is!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu Combodja it is!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu

Combodja it is!!

Door: Bas Roelofs

Blijf op de hoogte en volg Bas

03 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanwege het dubbel entry visa (2x 90 dagen) verplicht het land te verlaten. Bij de keuze lang getwijfeld tussen Hong Kong en Siemreap (cambodja). Uiteindelijk besloten naar Cambodja te gaan en hier ook meteen een kijkje te nemen bij de andere vestiging van het bedrijf Pactics. Bij het boeken van het vliegticket bleek dat vliegen via Hong Kong goedkoper is dan rechtstreeks dus ook maar meteen in Hong Kong een kijkje nemen, Win win situatie.

Hong Kong
S’middags rond de klok van 1 maakt het vliegtuig een landing het vliegveld van Hong Kong. Geen tijd te verliezen het vliegveld af naar het centrum om vervolgens de dag door te brengen. Hong Kong toch wel een compleet andere stad dan Shanghai. Er zijn veel meer westerse mensen te zien op de straten, de mensen rijden aan de linker kant en er wordt beduidende meer en beter Engels wordt gesproken. De stad is naar mijn idee veel meer verwesterd. Het centrum is nog voller gebouwd dan shanghai. Overal waar je kijkt zijn gebouwen, wegen, winkels of loopbruggen. Na wat van de stad te hebben gezien toch al snel in de kroeg beland. Gezellige kroegjes met de bijbehorende westerse prijzen. 55 Hong Kong dollar voor 1 biertje (5,5 euro) en dat nog wel tijdens happy hour. Rond half 1 terug naar het vliegveld om daar vervolgens de macht door te brengen op niet comfortabele bankjes.

Cambodja
Van de Rijke stad Hong Kong naar één van de armste landen ter wereld Cambodja. Na de toch wat korte nacht om 9 uur sochtends in het vliegtuig naar Siem Reap Cambodja. Waar de biertjes geen 5,5 euro kosten van 0,75 euro. Eenmaal aangekomen toch wel een beetje vergeten hoe 30 graden ook alweer aanvoelt. Meteen van Piet (baas van Pactics) een rondleiding gehad door de stad en natuurlijk het bedrijf.

Bedrijf
Mooi modern bedrijf helemaal voor de Cambodjaanse begrippen. Eigen water filteringsinstallatie, het regenwater wordt gebruikt om de wc’s door te spoelen, zonnepanelen en zelfs een noodaggregaat voor als de stroom wegvalt. Om een goed beeld te krijgen van het bedrijf zou ik zeggen kijk even naar de foto’s.
Het bedrijf Pactics heeft in Cambodja een vestiging i.v.m. de lage lonen. In de fabriek zijn de werknemers 8 uur per dag 6 dagen in de week aan het werk daarvoor krijgen ze 130 Amerikaanse dollar (95 euro) per maand. Daarbuiten heeft Pactics goede arbeidsvoorwaarden hoog in het vaandel. Zo is er voor de werknemers schoon drink water, eten en de mogelijkheid op bijscholing. Bij de bijscholing worden de werknemers dingen bijgebracht als klokkijken, lezen en schrijven enz.
Eerste twee dagen in de fabriek in Cambodja bezig geweest met het installeren van een machine. Tegelijkertijd wat van de bedrijfscultuur in Cambodja mogen proeven. Leuke aardig mensen en fijn om mee samen te werken.

Tempels
Bij een vakantie in cambodja mag je natuurlijk de beroemde tempels niet overslaan. En hoe kan je dat nou beter doen dan met de mountainbike en een guide. Waar ik in Beijing na verbijsterd was over het feit dat ze rond de 14de en 15de eeuw het al voor elkaar kregen om de chinees muur en de verbodenstad te bouwen was ik nu helemaal verbijsterd bij het bezoeken van de tempels. Prachtige immense tempels en gebouwd tussen de 9de en 14de eeuw. In totaal een bezoek gebracht aan 6 tempels waaronder de bekenste Angkor wat, Ta Prohm, Angkor Thom en the Bayon. Ik verwijs je weer door naar de foto’s want ik heb er geen woorden voor, echt prachtig!! (zie de foto’s). Tijdens de tocht ook nog een goede daad verricht door samen met de guide in een arm dorpje een waterfilter te installeren.

Tokkelen
Een mooie manier om wat te zien van de ongerepte natuur in Cambodja is vanuit de boomtoppen door te tokkelen. Vanuit het hoogste punt 53 meter boven de grond een abseil gemaakt van 300 meter van boom naar boom. Gedurende de vlucht een prachtig uitzicht over het oerwoud. Echt een aanrader.

Off road motortocht
Last but definitely not the least een motor tocht gemaakt 160 km door het oerwoud. Met de motor dwars door de jungle en het water, uphill downhill door de rijstvelden enz. gedurende de tocht een bezoek gebracht een dorpjes en tempels waar normaal nooit toeristen komen. Waar ik in het begin nog wat voorzichtig reed nam al snel de adrenaline de overhand van de angst. Verstand op nul en gaan, niet denkende aan de slechtere ziekenhuizen bij een eventuele val.Een leuke en goede manier om een keertje achter de schermen te kijken en een goed beeld te krijgen van de andere kant van Cambodja het niet toeristische gedeelte. Mocht ik ook weer terug komen gaan ik dat zeker nog een keer doen.
Uiteindelijk de dag afgesloten met wat biertjes in pubstreet om vervolgens weer het leven op te pakken in Shanghai.

• 03 Maart 2014 - 16:18

Tessa:

Klinkt goed Bas! Leuk dat je tussen het werk door zoveel gezien hebt, en dat je nog tussendoor 'even' een waterfilter kan installeren!! ;)
    Veel plezier nog daar!
    Groetjes, Tessa

• 03 Maart 2014 - 19:41

Annemieke:

Hallo Bas,
    Weer een mooi verhaal, van alles meegemaakt en gezien! Van tempels tot de niet toeristische plaatsen
    En dat je dan een goede daad kunt verrichten, geeft ook een goed gevoel!
    Dure biertjes geproefd en goedkope in de pubstreet, veel verschil in smaak?
    En zo'n motor-tocht is natuurlijk helemaal wat voor jou! Dan zie je ook weer een hele andere kant van het land.
    Groetjes van ons allen, Wim en Annemieke

• 03 Maart 2014 - 19:42

Annemieke:

De foto's heb ik even gemist????

• 05 Maart 2014 - 13:29

Bas Roelofs:

heb hier slecht internet, dus dat is lastig met het uploaden van foto's en er zit een limit aan de hoeveelheid fotos die je op de site kan zetten