Shanghai en Beijing in vogelvlucht - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu Shanghai en Beijing in vogelvlucht - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu

Shanghai en Beijing in vogelvlucht

Door: Bas Roelofs

Blijf op de hoogte en volg Bas

08 Februari 2014 | China, Sjanghai

Terwijl iedereen met kerst en oud en nieuw in Nederland vrij was is het in China net wat anders geregeld. Het Chinese Nieuwjaar is op 31 januari. Het Chinese Nieuwjaar is een groot feest in China, te vergelijken met kerstmis in Nederland. Het is dan ook zo dat bijna alle bedrijven gesloten zijn. Zo ook Pactics, 2 weken vakantie dus.

Allereest mijn schatje Christina van het vliegveld ophalen want die komt mij bezoeken in Shanghai!! De twee weken vakantie dan ook een strakke planning gemaakt om mijn schatje zoveel mogelijk van de cultuur van China te laten proeven. Besloten de eerste week in Shanghai te vertoeven en de tweede week naar de hoofdstad te gaan Beijing!
S ’avonds maar meteen beginnen met het Nieuwjaars bedrijfsfeest van Pactics. Een gebruikelijk ritueel in China. Een gezellige avond met alle Chinese collega’s van het bedrijf. Gedurende de avond worden leuke dans, zang en andere act opgevoerd. Als stage lopers konden wij de dans niet ontspringen en hebben we nederland goed op de kaart gezet met het nummer Shine van De Toppers. Met betrekking tot de zang zeker niet de beste act maar desalniettemin heeft het wel gezorgd voor het nodige vermaak. Buiten de acts werden er spellen gespeeld en werden er mooie cadeaus verloot 3 Samsung telefoons een Ipad en nog veel meer.

Sightseeing Shanghai
25 januari, verjaardag van mijn schatje dus maar meteen goed uitpakken en de mooie dingen van de stad laten zien. s ’ochtends vroeg uit bed om de smok voor te zijn. Maar meteen naar de Bund de skyline van Shanghai bewonderen. Na een paar leuke foto’s te hebben gemaakt de Bund aflopen om vervolgens uit te komen bij Oldtown. Een mooi dorpje dat is gebouwd in de midden jaren 1500 uit de oude traditionele Chinese stijl. Om de verjaardag mooi af te sluiten lekker uit eten geweest in een Russische restaurant.

Bij een tripje naar shanghai mogen uiteraard de mooie traditionele tuinen ‘Yuyuan garden’ niet ontbreken.
De tuin ligt in het centrum van Shanghai. Vervolgens naar de fake market om daar wat rond te snuffelen naar hebbedingetjes. Je hebt nooit wat nodig maar altijd kom je met handen vol terug.
Onder het motto nu we er toch zijn ook maar een bezoekje gebracht aan de JingAn tempel. De Jingan tempel is de oudste en grootste tempel in shanghai mooi om een keer gezien te hebben.
Waar de stad wordt gekenmerkt door de oude architectuur zoals de Yuyuan garden, oldtown en de vele tempels, staat de stad vooral bekend om de enorme gebouwen waaronder de Shanghai World Financial Center (492m), Oriental Pearl TV Tower (468m), Shanghai Toren (632m nog wel in aanbouw). En wat is er nou beter dan de stad vanaf boven te bekijken vanuit het op 6 na grootste gebouw van de wereld. Gelukkig zat de smog mee en lekker kunnen genieten van het uitzicht en dat voor maar 12,50€ niet slecht.

De rest van de week nog een kijkje genomen in het Shanghai museum, Nanjing Road (belangrijkste winkelstraat van Shanghai) en uiteraard de het nachtleven van shanghai met de geweldige clubs. Met op nummer één toch wel Club Mint, als is het alleen al omdat er bij de entree een veel te groot aquarium staat met 10 haaien, supervet!!

Sightseeing Beijing
Als je vriendin dan toch in China is dan kan je de hoofdstad natuurlijk niet overslaan. Dus samen met Erik en Marlies de nachttrein geboekt naar Beijing. Eenmaal aangekomen in Beijing met het nodige slaaptekort toch maar meteen begonnen met het bezoeken van de verbodenstad. Ligt gelukkig lekker centraal en eenvoudig te bereiken vanaf het hostel. Gaaf om te zien hoe dat ze het in 1400 al voor elkaar kregen zo enorme stad met prachtige gebouwen te bouwen. De gigantische gebouwen die te betreden zijn enorme marmeren trappen en paden.
De tweede dag maar even bijkomen dan… nee, vroeg er uit voor een tripje naar een van de grootste wonderen van de wereld ‘de Chinese Muur’. Goed warm aankleden en met een taxibusje onderweg naar Jinshanling in dit plaatsje is de toerisme beperkt. Jinshanling was heerlijk rustig en kenmerkt zich doordat sommige stukken van de muur nog niet gerenoveerd zijn. Hierdoor is het wandelen eroverheen zwaarder, maar wel geweldig mooi. Het uitzicht is echt geweldig en moet je gewoon een keer gezien hebben. Voor de rest zou ik zeggen zie de foto’s. De laatste dag in Beijing een bezoekje gebracht aan het Summer Palace.
Tot slot de vakantie afgesloten met een lekker dinner bij een chinees restaurant op het vliegveld om vervolgens mijn vriendinnetje weer 2 maanden te moeten missen.

• 08 Februari 2014 - 13:20

Annemieke:

Hoi Bas,
    Leuk om de belevenissen weer te lezen. Fijn dat jullie twee leuke weken hebben gehad!
    Groetjes van ons allen.

• 08 Februari 2014 - 16:14

Daphne Brouwer:

Weer een super verhaal en leuke foto's Bas! Even volhouden nog !!! Liefs daffie

• 28 Februari 2014 - 22:11

Jos Roelofs:

Hoi Bas,
    Mooie belevenissen, leuke verhalen, geniet ervan. Lukt het ook nog met het project?
    Groeten vanuit Bennekom

Tags: Shanghai, Beijing