Kerst in China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu Kerst in China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bas Roelofs - WaarBenJij.nu

Kerst in China

Door: bas roelofs

Blijf op de hoogte en volg Bas

29 December 2013 | China, Sjanghai

Weer een aantal weekjes voorbij dus maar even een verhaaltje typen zodat jullie ook een idee hebben van wat er hier allemaal gebeurd. Na een leuke Sinterklaas te hebben gevierd tikt de maand december voorbij met mijn verjaardag en kerst in het vooruitzicht.
De eerste keer dat ik mijn verjaardag vier ver van huis. Op het werk samen met collega’s taart gegeten en een leuke verjaardagskaart gekregen. In het weekend mijn verjaardag nog maar is dunnetjes over gedaan met een paar biertjes en een stuk pizza. Want helaas lieten de bitterballen, worst en kaas het afweten.
Normaal vlak na mijn verjaardag kerstvakantie maar hier wordt kerst niet tot nauwelijks gevierd dus geen vakantie en gewoon werken. Op de werkvloer begint het al iets rustiger te worden omdat menig collega terug gaat naar zijn familie en vrienden om hier kerst te vieren.
Om de kerst gedachte er toch maar een beetje in te houden heeft een collega een leuke kerstavond georganiseerd voor collega’s en vrienden. Waarbij lootjes worden getrokken en iedereen voor een persoon één cadeau moet kopen. Super gezellig en lekker gegeten, kalkoen, salades, pasta’s alles was aanwezig.

Voor het kerstcadeau op de beruchte fake Markets wezen shoppen. Hele belevenis, van alles te koop van schoenen kleren souvenirs tot schilderijen en sieraden, je kunt het zo gek niet bedenken. Bij het kopen van artikelen beginnen de verkopers vaak met idiote toeristen prijzen. Gouden regel is dan ook begin maar met 20% van de verkoopprijs. Na wat artikelen te hebben gekocht begin ik het onderhandelen een beetje onder de knie te krijgen en zelfs leuke te vinden. Toch wel verslavend dat kopen.

Met de collega’s op vrijdag de 27ste onder het motto van kerst een KTV avond gehad of wel karaoke. Hele aparte gewaarwording, samen met collega’s in een grote ruimte met lounge banken en een dikke geluidsinstallatie lekker borrelen en nummers zingen. Super gezellig!!

Ondertussen in de weekenden nog wat aan sightseeing gedaan. Naar een oud gedeelte van de stad geweest waar alles nog in de oude bouwstijl is. De straten worden gevuld met etenskraampjes. Met de gekste etenswaren, van gekookte kivits eieren, tot gegrilde kuikentjes en snoep.

Fijne jaarwisseling!!

• 29 December 2013 - 11:16

Sonja Sterk:

Hoi Bas,

Je hebt weer een leuk verslag geschreven.
    Dat je als toerist ook in China meer moet betalen had ik niet verwacht.
    Wij komen niet verder dan Europa en weten niet anders. Haha

We wensen je een hele fijne en gezellige jaarwisseling.
    Groetjes Jos en Sonja

• 29 December 2013 - 12:01

Tessa:

Ha Bas, wat een leuk stukje weer! Leuk om te lezen hoe anders het daar allemaal gaat. Kan me voorstellen dat het ontzettend leuk maar ook wel een beetje vreemd is om alle feestdagen daar te vieren. Heel veel plezier daar en een goeie jaarwisseling (wat vuurwerk betreft zit je wel goed, of niet?

• 29 December 2013 - 17:18

Hester:

Hallo Bas,

Er wordt wat gegeten en gedronken daar hè. En nu ook al gezongen. Als er straks geen werk is voor werktuigbouwkundigen(wat niet zal gebeuren) kunnen jullie altijd nog als volkszangersduo aan de bak.
    Blijf lekker genieten en straks knallend het oude jaar uit,jullie kunnen het twee keer vieren.
    En niet te vergeten, succes met het werk, als jullie daar mee bezig zijn;)

Hartelijke groeten uit Doetinchem.

• 30 December 2013 - 15:39

Bas Roelofs:

morgen hier een klein beetje oud en nieuw vieren, woensdag zijn we namelijk wel vrij. maar in januari begint het echte chinees oud en nieuw pas. dan hebben we ook vakantie van 25 januari tot en met 7 februari. En wat het vuurwerk betreft komt dat wel goed :P

• 30 December 2013 - 16:29

Annemieke:

Hallo Bas,

Alvast een heel gelukkig nieuwjaar, over ruim 24 uur is het al zover!
    Er zal vast wel geknald worden bij jullie, al vieren jullie nog een keer oud en nieuw in januari.

Groetjes van ons allen.

• 31 December 2013 - 17:06

Annemieke:

Gelukkig Nieuwjaar en een heel fijn 2014!

• 31 December 2013 - 18:52

Wilma En Peter:

Hallo Bas

Leuk om te lezen dat je het naar de zin hebt daar.
    Wij maken ons op voor de jaarwisseling, wij zagen op het journaal dat jij de wisseling er al hebt op zitten. Geniet ervan en veel goeds voor 2014.
    hartelijke groeten Peter en Wilma